Tickets kopen Plan je bezoek

Hemp: Back to the Future

De tentoonstelling ‘Hemp: Back to the Future’ laat je een oplossing voor de nabije toekomst zien: hennepplastic, om de stroom giftig plastic afval naar de zee te stoppen.

Te zien tot 30/09/2018

Barcelona

“I forsee the time when industry shall draw its raw material largely from the hemp fields.”

Henry Ford

Tijdelijke tentoonstelling

Hemp: Back to the Future

De plastic soep in de Stille Oceaan is nu drie keer zo groot als Frankrijk. Dit benadrukt de urgentie om in actie te komen en deze ramp een halt toe te roepen. Waarom blijven we toch bijna alles produceren met giftig plastic dat is gemaakt van olie? De nieuwe tijdelijke tentoonstelling van het Hash Marihuana & Hemp Museum laat je een oplossing voor de nabije toekomst zien: hennepplastic.

Hennep is de “onschuldige neef” van cannabis vanwege het lage niveau van psychoactieve stoffen. Het plastic dat kan worden gemaakt van deze veelzijdige plant is lichtgewicht, duurzaam en biologisch afbreekbaar. Een paar bedrijven zijn pionier in het gebruik van dit futuristische materiaal. Het hennepverwerkend bedrijf HempFlax werkt samen met grote namen uit de auto-industrie om deurpanelen te maken van hennepvezels, terwijl een avantgardistische Nederlandse ontwerper een elektrische scooter heeft ontwikkeld met een geheel uit hennep vervaardigd frame.

Desalniettemin, voornamelijk vanwege het verbod op industriële hennepteelt in de meeste delen van de wereld, klinkt hennepplastic nog steeds als toekomstmuziek. Dit is het echter niet. In 1941 presenteerde Henry Ford aan de wereld al een auto van biokunststof met een formule die natuurlijke vezels bevatte, waaronder hennep. Het is een terugkeer naar de toekomst die we dringend nodig hebben.

20 april tot en met 30 september 2018
Opening: vrijdag 20 april (Internationale Wietdag), om 19.00 uur
Begane grond van het museum, gratis toegang

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over het museum, tentoonstellingen en evenementen.