Cannabis Cuisine Continued

Onze tentoonstelling ‘Cannabis Cuisine’ verkent de geschiedenis van cannabis in voeding, zet de gezonde kwaliteiten van hennep op een rij en volgt de laatste trends op het gebied van high cuisine.

Te zien tot 1/04/2018

Amsterdam

“Ik gebruik niet alleen de bloem, maar de hele plant, inclusief steel.”

Chef Xavi Petit

Cutting High THC old-school sativa-dominant skunk

Tijdelijke tentoonstelling

Cannabis Cuisine

Hennepzaad is tegenwoordig bij iedere supermarkt verkrijgbaar. CBD-olie heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende opmars gemaakt als voedingssupplement. Spacecake uit Amsterdamse coffeeshops is wereldberoemd. De cannabisplant is vooral bekend vanwege het roken van haar bloemen, maar ze blijkt ook een veelzijdige voedingsbron. In de tentoonstelling ‘Cannabis Cuisine’ verkent het Hash Marihuana & Hemp Museum in Amsterdam de geschiedenis van cannabis in voeding, zet zij de gezonde kwaliteiten van hennep op een rij en volgt de laatste trends op het gebied van high cuisine.

De levensverwachting van bewoners in het Chinese dorp Bama Yao ligt ruim boven de 100 jaar. Wetenschappers menen dat het geheim achter deze lange levensduur onder meer in hun dieet ligt, dat veel hennepzaad bevat. Met een bijna perfecte balans tussen omega 3 en omega 6, ijzer, vitamine E en alle essentiële aminozuren, wordt hennepzaad dan ook beschouwd als een superfood.

Hennepzaadjes groeien in cannabisbloemen. Bronnen uit de Oudheid en de Middeleeuwen vermelden dat het eten van te veel hennepzaad een duizelig gevoel in het hoofd veroorzaakt, wat misschien kwam door het mede consumeren van de THC-rijke hars op de bloemen. Tegenwoordig is dat effect ondervangen door moderne oogstmethoden. Het consumeren van hennepzaad heeft geen geestverruimende werking vanwege het verwaarloosbare percentage psychoactief tetrahydrocannabinol (THC).

De supergezonde zaden kunnen ongepeld of gepeld, rauw of geroosterd, puur of gearomatiseerd gegeten worden. Van de zaden wordt ook olie geperst (voor over een salade bijvoorbeeld), en ze worden vermalen tot meel en proteïnepoeder. Ook de bladeren – heerlijk voor een kruidige thee- en de bloem van de hennepplant zijn eetbaar en gezond. Ze bevatten onder andere cannabidiol (CBD) en worden verwerkt in voedingssupplementen.

Voeding waarin THC-rijkere cannabisbloemen (buds) worden verwerkt, dienen vooral medicinale, recreatieve en spirituele doeleinden. Zo is bhang een romig en smaakvolle kruidendrank die al eeuwen wordt gedronken in India, met cannabis als onmisbaar ingrediënt. Tegenwoordig experimenteren chefkoks over de hele wereld ook op hoog niveau met de bloemen en bladeren van de cannabisplant. In exclusieve recepten vormen haute cuisine en geestverruimende kruiden samen een gevaarlijk lekkere cocktail.

Cannabis Cuisine
1 december 2017 – 1 april 2018