icon Terug naar de collectie

Midden-Amerikaanse medicijnfles voor cannabis

Deze prachtige glazen medicijnfles is een zeldzaam voorbeeld van medicinaal cannabisgebruik in Midden-Amerika. Hij bevatte oorspronkelijk een cannabistinctuur, een veelgebruikt geneesmiddel in de 19e eeuw.

De apothekersfles dateert van ongeveer 1871-90. Hij is gedecoreerd met het wapen van Guatemala. Dit specifieke ontwerp stamt uit 1871, waardoor we de fles gemakkelijker kunnen dateren. Het feit dat hij is gemaakt van blauw (in plaats van helder) glas, evenals het bladgoud dat is gebruikt voor het handgeschilderde etiket, geeft aan dat de fles een kwalitatief hoogstaande tinctuur bevatte. Helder glas was namelijk goedkoper, maar zorgde ervoor dat het de inhoud sneller degradeerde.

Veel van de afbeeldingen op de website van het Hash Marihuana & Hemp Museum zijn beschikbaar voor reproductie. Neem contact met ons op voor meer informatie.