Büchlein vom Hanf (Petit llibre sobre el cànem), 1889.

icon Tornar a la col·lecció

Büchlein vom Hanf

Durant la calma abans de la tempesta de la Primera Guerra Mundial, se’ls animava als agricultors alemanys a conrear el cànem.

Moltes de les imatges en la pàgina web de Hash Marihuana & Hemp Museum es poden reproduir. Contacta amb nosaltres per a més informació.

El cànem a Alemanya

Petit llibre sobre el cànem

“O sieh’, was steh’n auf dem Papier für Bilder und Geschichten hier: Vom Hanf, den Vöglein hat gepickt, den man zu Öle hat zerdrückt…”

Aquesta rima prové del llibre de 24 pàgines Büchlein vom Hanf. Gedichte von H. Jäde, Zeichnungen von C.W. Müller (Petit llibre sobre el cànem. Poemes de H. Jäde, il·lustracions de C.W. Müller) de l’any 1889, part de la àmplia col·lecció que pertany al Hash Marihuana & Hemp Museum a Amsterdam. Les il·lustracions i poemes expliquen la importància del conreu de cànem a la regió d’Alsàcia (territori alemany des de 1870) a la vida quotidiana de l’Imperi Alemany.

Durant la calma abans de la tempesta de la Primera Guerra Mundial, se’ls animava als agricultors alemanys a conrear el cànem per ajudar el retorn d’una economia alemanya autosuficient i aquest petit llibre era el fullet perfecte per a aquest objectiu. Encara que les imatges a Büchlein vom Hanf moltes vegades donen una impressió romàntica de la vida rural, això no era la realitat de la situació. El processament del cànem era un treball dur i era necessari tot l’esforç de famílies senceres per guanyar-se la vida amb això.

El cànem a Alemanya després de la Segona Guerra Mundial

Després de la Segona Guerra Mundial, el conreu del cànem a Alemanya gairebé va desaparèixer, principalment gràcies a la competència de les fibres importades, com ara el cotó i jute, i de les fibres sintètiques recentment desenvolupades.

A l’any 1982, uns cent anys després de la publicació de Büchlein vom Hanf, el cànem alemany va rebre el cop final quan es va il·legalitzar completament el conreu del cànem degut a un canvi en la legislació. En aquell moment, a l’últim agricultor de cànem a Alemanya, el veterà de guerra Martin Butter, li van obligar a cessar la seva producció. Ell venia el cànem als fabricants de corda, roba i paper de fumar, i s’utilitzava localment com a material de construcció. En lloc de presentar una denúncia davant el Tribunal Europeu de Justícia – la Unió Europea permet el conreu del cànem pel seu contingut baix de THC – Butter va acceptar una compensació monetària del govern alemany. Catorze anys més tard, el canceller Helmut Kohl va abolir la prohibició en resposta als protestes cada vegada més fortes dels entusiastes del cànem, científics i organitzacions mediambientals.

Avui es redescobreix el cànem a Alemany com un conreu industrial i els agricultors alemanys poden prendre’s a pit aquesta rima de Büchlein vom Hanf: “La sembra no és una tasca senzilla: ni massa ni massa poc, ni massa fina ni massa gruixuda: la llavor de cànem és una obra mestra”.