El cànem com a font d’aliment

Gràcies al seu oli nutritiu i als alts nivells de proteïna, les llavors de cànem són, pes per pes, un producte encara més valuós del cultiu industrial que la fibra de cànem.

Foto: Floris Leeuwenberg.

Llavors de cànem com a ingredient

Un cop collides, les llavors de cànem es renten i poden processar-se de moltes maneres diferents. Les llavors de cànem senceres es poden esclofollar, per separar la clofolla de la nou rica en oli. Tant les clofolles com les llavors de cànem esclofollades es poden emprar per fer una diversa varietat de productes nutricionals. Les clofolles es poden utilitzar per a l’alimentació animal o com a suplement de fibra dietètica per als humans.

Els grans esclofollats s’utilitzen per fer aliments altament nutritius, com llet i formatge no lactis, pans, salses, mantegues o com a ingredient en nombroses receptes i productes fornejats. Els grans de llavor de cànem són també una alternativa saludable i no al•lergògena als fruits secs, ja que es poden consumir crus o en forma de mantega.

Les llavors de cànem senceres es poden utilitzar en alimentació de la mateixa manera que les llavors esclofollades i aporten un benefici addicional de fibra. De vegades les llavors senceres es torren com a aperitiu i es poden fins i tot emprar com un substitut de cafè.

Oli de llavors de cànem

Tant les llavors esclofollades com les senceres poden usar-se per fer oli. L’oli de canemós conté la majoria de les qualitats nutricionals de les llavors. Durant el premsat, aproximadament el 25-35% del pes de les llavors s’extreu en forma d’oli de llavor de cànem no refinat.

L’oli de cànem premsat en fred sense refinar és una font excel•lent d’àcids grassos essencials (AGE) i s’empra principalment com un oli alimentari. És ric en tots els AGE necessaris per al cos i, més important encara, els conté en proporcions que són ideals per als éssers humans.

L’oli de llavor de cànem és similar a l’oli d’oliva en consistència i sabor subtil, i es pot utilitzar en lloc de qualsevol oli de cuina o alimentari.

Farina de llavors de cànem

El premsat de l’oli també produeix farina de la llavor, que es compon dels grans polvoritzats i (quan es premsen les llavors senceres) les clofolles de llavor mòltes que queden després d’haver extret l’oli.

Fins i tot després que l’oli ha estat completament espremut de les llavors de cànem, la farina de llavor que queda és encara molt nutritiva, i conté un 25% de proteïna en pes. La farina de llavor es pot emprar com aliment per a animals, mòlta en farina o pols proteica, o usar en la fabricació de la cervesa de cànem.

icon

Visita el museu

Uneix-te als 2.000.000 persones que ja ens han visitat.

La nostre col·lecció única és exhibida en dues seus: una casa de canal en el centre d’Amsterdam i un palau modernista a Barcelona.

Compra el teu tiquet Planeja la teva visita