We Are Mary Jane: Women of Cannabis

Onze tentoonstelling ‘We are Mary Jane’ belicht bijzondere vrouwen die de moderne cannabiswereld vormgaven, en laat zien hoe vrouwen tegenwoordig de branche naar ongekende hoogtes brengen.

Te zien tot 28/02/2019

Amsterdam

“Ze is een geweldige leraar en bondgenoot.”

Mikki Norris

Ma Gu

20e-eeuws beeldje van Ma Gu, de taoïstische godin van hennep.

Tijdelijke tentoonstelling

We Are Mary Jane: Women of Cannabis

Het Hash Marihuana & Hemp Museum in Amsterdam presenteert ‘We are Mary Jane: Women of Cannabis’ – een tentoonstelling over de rol van vrouwen in de cannabiswereld. Het Museum vestigt hiermee de aandacht op de nog vaak onopgemerkte vrouwelijke bijdrage aan de geschiedenis van ‘s werelds meest veelzijdige plant, van de prehistorie tot aan de dag van vandaag.

In de afgelopen jaren is de legale cannabisindustrie in Amerika uitgegroeid tot een miljardenindustrie. In 2021 gaan er naar verwachting tientallen miljarden in om. Volgens een onderzoek uit 2017 is het aantal vrouwen in managementposities in de opkomende legale cannabisindustrie significant hoger dan in alle andere bedrijfstakken. Met de verdere professionalisering van de branche zal dit percentage alleen maar toenemen. De vraag is daarom: zullen vrouwen de cannabisindustrie naar een nieuw tijdperk leiden?

De cannabisindustrie is van oudsher een mannenwereld, met producten die veelal zijn ontwikkeld en gemaakt met het oog op een mannelijke consument. Tegenwoordig zijn er vrouwen met verschillende achtergronden die de genderkloof dichten en daarbij de branche een nieuw gezicht geven. Cannabis biedt daartoe veel mogelijkheden: van recreatief tot medicinaal, van duurzaamheid tot menselijke gezondheid en welzijn, van juridisch en financieel tot marketing.

De tentoonstelling besteedt aandacht aan de medische marihuanaproducten voor vrouwen van Whoopi and Maya, een bedrijf dat mede is opgericht door Whoopi Goldberg. Maar ook zijn er artistiek ontworpen pijpen van Stonedware en duurzame hennepkleding van het Nederlandse modelabel Studio Jux te zien. Vroeger werd een groot deel van de teelt en het verwerken van industriële hennep gedaan door vrouwen, zoals te zien is op een aquarel van de beroemde schilder Piet Mondriaan. De oude Chinezen vereerden een hennepgodin met de naam Ma Gu (hennepmaagd).

Meer recent richtte Mila Jansen in de jaren zestig een voorloper van de coffeeshops in Amsterdam op, terwijl Mary Rathbun, ook wel bekend als ‘Brownie Mary’, in Amerika pionierde met medicinale cannabis door hiv-patiënten te helpen met haar ‘magische brownies’.

In samenwerking met fotografe Maria Cavali presenteert het Museum ‘1042 – We Are Mary Jane’: een serie portretten van vrouwelijke cannabisrokers als ode aan de diversiteit van de Amsterdamse cannabiscultuur.

‘We are Mary Jane’ belicht bijzondere vrouwen die de moderne cannabiswereld vormgaven, en laat zien hoe vrouwen tegenwoordig de branche naar ongekende hoogtes brengen.

8 juni 2018 – 28 feburari 2019
Opening: Dondergag 7 Juni, om 17.00 uur