Tickets kopen Plan je bezoek
icon Terug naar de collectie

Samurai ningyo

Een Japanse samoeraipop uit het begin van de negentiende eeuw, gekleed in een outfit gemaakt van – je raadt het al – hennep. Dit kostuum heet een kamishimo en is een mode-item uit de Edo periode (19e eeuw). Het is een lange overjas met wijde broek die de samoerai droeg op reis of bij slecht weer, over zijn zijden kleding en krijgersuitrusting. Naast dat het zijn status etaleerde, fungeerde de cape namelijk ook als een uitermate goede regenjas. Om de hennep waterdicht te maken hadden de Japanse kleermakers iets slims bedacht: de stof kreeg een bad van kakivruchtensap.

Veel van de afbeeldingen op de website van het Hash Marihuana & Hemp Museum zijn beschikbaar voor reproductie. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over het museum, tentoonstellingen en evenementen.