A la manera d’Adriaen Brouwer, Els Fumadors, segle XIX. Gravat.

Els fumadors d’Adriaen Brouwer

Aquest quadre del segle XIX és una reproducció d’una pintura d’Adriaen Brouwer de 1636.

Els fumadors

Cànnabis als Països Baixos

Als Països Baixos, la història de fumar cànnabis es remunta a segles enrere com es pot veure clarament en aquest quadre. Un home assegut en un tamboret sosté una gerra de cervesa amb la mà dreta i una pipa amb l’altra mentre exhala fum per boca. Té els ulls molt oberts. Sembla sorprès, com si l’efecte de la substància que fuma li hagués enxampat per sorpresa. És el pintor flamenc Adriaen Brouwer (1606-1638), que era conegut per la seva afició a la cervesa i a fumar. Sovint se’l podia trobar en les tavernes.

A la seva dreta, es troba el seu amic, l’artista Jan de Heem (1606-1684) que es va especialitzar en pintura de naturalesa morta. Altres tres fumadors els fan companyia, l’home de l’esquerra es tapa un forat del nas i treu el fum per l’altre.

Fumar tabac barrejat amb cànem

En els dies de Brouwer, les persones que fumaven eren anomenades «toeback-drinckers». Fumaven tabac, sovint barrejat amb cànem, en pipes de pedra de Gouda. El cànem es conreava amb finalitats industrials a tota Holanda (per fer veles i cordes, per exemple), però també hi havia venedors de tabac que venien cànem.

L’hàbit de fumar estava molt estès, però als segles XVI i XVII es van prendre mesures severes contra els «toeback-drinckers». Just abans de la seva mort, el Papa Urbà VII (1521-1590) va publicar la primera prohibició de fumar. Va proclamar en 1590 que les persones que usessin pipa, masteguessin o aspiressin tabac dins o al voltant de l’església possiblement serien excomunicades. Les autoritats civils van amenaçar amb tallar nassos i, fins i tot, penjar a la gent de la forca. No obstant això, també va haver apassionats partidaris de fumar. Alguns estudiosos creien que el fum era beneficiós per al cos i l’ànima.

Adriaen Brouwer

Adriaen Brouwer va retratar brillantment els ‘toeback-drinckers’ en les seves pintures. L’expressió vívida i dramàtica dels seus fumadors, jugadors de cartes i matons de taverna són freqüentment gairebé caricatures. Brouwer, que era un pintor molt popular en la seva època, va tenir una gran influència sobre els seus contemporanis a Anvers i Haarlem, entre d’altres, David Teniers de Jonge (1610-1690) i Adriaen van Ostade (1610-1685). Tant Rubens com Rembrandt van elogiar la seva obra, de la qual només queden seixanta pintures sense data. A causa del seu estil de vida exuberant, Brouwers sovint va tenir frecs amb la llei i amb freqüència va haver de fugir dels seus creditors. L’artista va morir molt jove a Anvers.

Aquest quadre del segle XIX de la col·lecció permanent del Hash Marihuana & Hemp Museum és una reproducció d’una pintura de Brouwer de 1636 del Museu Metropolità d’Art de Nova York.