La història del cànnabis medicinal

El cànnabis s’ha emprat a la medicina durant més de 5.000 anys.

Gràcies a la investigació científica, cada any se sap més sobre els múltiples usos del cànnabis medicinal cada any.

Estil de David Teniers el Jove, un alquimista a la feina, c. 1660-70.

bedrocan

Foto: Floris Leeuwenberg.

El cànnabis medicinal al museu

Una perspectiva fascinant de la història de la medicina

L’ús del cànnabis com a medecina es remunta almenys 5.000 anys enrere. Una gran part de la col•lecció del Hash Marihuana & Hemp Museum es compon d’antics aparells medicinals que ofereixen una perspectiva fascinant de la història de la medicina i la farmacologia. També hi ha diverses pintures d’apotecaris atenent pacients que daten del segle XVI, quan el cànnabis hauria format part de qualsevol farmaciola mèdica. Tot i que els europeus no haurien conegut les qualitats psicoactives més fortes de la planta fins al segle XIX, les arrels i les fulles de la planta s’empraven abans d’això, en general en forma de cataplasmes per alleujar la inflamació, la rigidesa o el dolor en les articulacions.

El descobriment del cànnabis medicinal

El descobriment de les aplicacions medicinals del cànnabis va ser gairebé amb tota seguretat accidental. L’ús més antic de la planta del cànnabis per part de l’ésser humà va ser la ingestió de les seves llavors nutritives, que es desenvolupen dintre de les flors pol•linitzades de les plantes de cànnabis femenines. Aquestes flors, així com les petites fulles que les envolten, estan cobertes d’unes petites glàndules de resina que contenen cannabinoides, els components medicinalment actius de la planta.

Segurament els nostres avantpassats no van trigar massa temps en adonar-se que aquesta font d’aliment abundant tenia efectes secundaris inusuals quan parts de les flors s’ingerien juntament amb les llavors. Del consum accidental s’hauria passat a l’ús intencionat, originant-se així la primera forma de farmacologia.

Aplicacions modernes del cànnabis com a medicina

L’interès en el cànnabis com a medecina es troba actualment en augment a moltes parts del món. La col•lecció del museu mostra envasos de cànnabis medicinal moderns al costat d’embalatges antics de temps passats. Els envasos moderns van des de cigarretes de cànnabis en bosses de plàstic precintades amb un segell de farmàcia estampat als pots de plàstic blanc amb l’etiqueta “Cannabis Flos” amb les seves tapes grogues distintives, en què es subministra el cànnabis amb recepta a Holanda.

La llista de les aplicacions mèdiques del cànnabis creix any rere any. L’apartat següent cobreix només alguns dels usos principals, tots els quals estan documentats per repetits estudis científics.
Encara que compartim plenament l’ús del cànnabis amb fins terapèutics, aquest lloc web no s’ha d’utilitzar com una eina de diagnòstic o guia de tractament. Com amb qualsevol medicament, si patiu (o sospiteu que patiu) qualsevol de les següents malalties o afeccions, consulteu a un professional mèdic qualificat abans d’automedicar-vos.

Glaucoma

El glaucoma és una malaltia incurable que causa danys al nervi òptic i pot ocasionar ceguesa irreversible. Un dels principals factors que hi contribueixen és la pressió intraocular, una pressió alta dels fluids del globus ocular. S’ha demostrat que el cànnabis redueix la pressió intraocular, reduint el risc de danys en el nervi òptic i frenant l’avanç del glaucoma.

El glaucoma és tan comú que és la segona causa principal de ceguesa als Estats Units. Aquesta malaltia es pot tractar de forma fàcil i eficaç amb cànnabis, ja sigui fumat, ingerit o vaporitzat. Aproximadament la meitat dels pacients amb glaucoma no toleren bé els fàrmacs que es prescriuen per la malaltia i, en el cas de les gotes, molts pacients no les utilitzen amb la freqüència i la precisió necessàries perquè el tractament sigui efectiu.

Tractaments de càncer i SIDA

Malgrat que no és un tractament per al càncer en si mateix, el cànnabis s’ha mostrat molt valuós per a molts pacients de càncer com un medicament per estimular la gana i suprimir les nàusees, que són un efecte secundari comú de la quimioteràpia i la radioteràpia. Això és molt important per mantenir el pes i la salut, donant així al cos del pacient millors oportunitats de lluitar contra el càncer.

El mateix s’aplica als malalts de SIDA, ja que molts dels medicaments per al tractament de la malaltia també causen nàusees i pèrdua de pes. Els antiemètics i altres estimuladors de la gana tenen més efectes secundaris que el cànnabis, i el seu ús és sovint insegur en combinació amb altres fàrmacs prescrits al pacient per la seva malaltia.

Artritis, reumatisme i inflamació

L’artrosi i l’artritis reumàtica causen dolor, inflor i rigidesa en les articulacions. Quan s’ingereix, el cànnabis té propietats antiinflamatòries així com efectes analgèsics (alleujament del dolor sense pèrdua de consciència). Els estudis mèdics han demostrat que l’ús del cànnabis redueix la inflamació i la rigidesa matinal i augmenta la mobilitat. Els fàrmacs prescrits als pacients amb artritis amb la mateixa finalitat tenen molts efectes secundaris desagradables i de vegades perillosos, incloent úlceres, pèrdua de pes severa i problemes respiratoris.

Visita un palau modernista dedicat al cànnabis.

Gaudeix d’una col·lecció única al món.

Compra el teu tiquet Planeja la teva visita