Cannabis Culture Awards 2012

Tijdens een feestelijke ceremonie op 11 mei werden de Cannabis Culture Awards 2012 uitgereikt in het museum in Barcelona.

“Als Spanje marihuana zou legaliseren, zou het begrotingstekort verdwijnen.”

Richard Branson

Barcelona 2012

Cannabis Culture Awards

Tijdens een feestelijke ceremonie op 11 mei 2012 is de Cannabis Culture Award uitgereikt aan Sir Richard Branson, die de prijs in ontvangst nam namens de Global Commission on Drug Policy. Andere commissieleden zijn onder anderen oud-minister van Buitenlandse zaken Thorvald Stoltenberg, voormalig VN Hoge Commissaris voor de Mensenrechten Louise Arbour, de voormalige Braziliaanse president Fernando Henrique Cardoso en de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken George Shultz, samen met nog vijftien wereldleiders. In juni 2011 publiceerde de Commissie een baanbrekend rapport over het falen van de decennialange oorlog tegen drugs. De Commissie heeft de lidstaten opgeroepen om een ​​zinnige discussie over de hervorming van het drugbeleid te voeren en stappen te ondernemen, om het gebruik van drugs door mensen, die anderen geen kwaad berokkenen, te legaliseren.

Branson noemde de beslissing van de Nederlandse overheid om de toegang tot coffeeshops voor buitenlanders te verbieden een fout en een stap terug. Het huidige Spaanse beleid, dat het mogelijk maakt voor gebruikers om zich te verenigen in een sociale cannabis club, werd door Branson geprezen. Ook zei hij: “Als Spanje marihuana zou legaliseren, zou het begrotingstekort verdwijnen.”

Behalve aan de Global Commission on Drug Policy zijn ook Awards uitgereikt aan Fernanda de la Figuera en Todd McCormick. Op 26 april werden er al in Amsterdam Awards uitgereikt aan: Dr. Frederick Polak, Dr. Lester Grinspoon en Thorvald Stoltenberg, die de Award in naam van de Commissie in ontvangst nam.