Plastic op basis van hennep

Hennepplastic is hét materiaal van de toekomst.

Deurpanelen van bepaalde series van BMW, Mercedes en Bugatti zijn op basis van hennepvezel gemaakt, want het is sterk en milieuvriendelijk.

Bioplastic

Een duurzaam alternatief

Nadat de vezels zijn verwijderd uit de hennepstelen bestaat het resterende deel voor 77% uit cellulose, een bouwstof in bomen en planten waarvan plastic kan worden gemaakt die biologisch afbreekbaar is. Hennep groeit uit zichzelf als kool is dus een ontzettend efficiënt gewas voor deze duurzame plasticsoorten die ‘bioplastics’ worden genoemd. Ze zijn lichtgewicht, biologisch afbreekbaar en kunnen vele petrochemische plasticsoorten (plastic gemaakt op basis van olie) vervangen.

Het broeikaseffect terugdringen

Hennepplastic en andere hennepproducten kunnen het broeikaseffect terugdringen, omdat ze als het ware koolstof opslokken. Tijdens de groei absorbeert hennep milieuvervuilende koolstofdioxide (CO2), waarbij het de koolstof (het basiselement van alle planten en dieren) uit de atmosfeer vasthoudt en de zuurstof afgeeft. Wanneer die hennep wordt gebruikt om materialen te maken die lang meegaan, wordt voorkomen dat deze koolstof weer als CO2 in de lucht komt. Zo wordt de opwarming van de aarde tegengegaan, terwijl de productie van petrochemische plastics zorgt voor een hoge CO2-uitstoot en giftige nevenproducten.

De hennepauto van Henry Ford

Hennepplastic is echter geen nieuw product. Voor de allereerste plasticsoorten was hennep onmisbaar vanwege zijn hoge cellulosegehalte. De beroemde autofabrikant Henry Ford geloofde heilig in de plant:

Waarom zouden we de bossen kappen die er eeuwen over hebben gedaan om te groeien en de mijnen uitputten die in ontelbare jaren zijn gevormd, als we jaarlijks het equivalent van bos- en mijnbouwproducten kunnen oogsten van het hennepveld?

In 1941 creëerde Ford een prototype dat het enorme potentieel van hennep liet zien als het gecombineerd wordt met innovatieve technologie. De carrosserie van de auto was gemaakt van een kunststofcomposiet die bestond een harsbindmiddel en 70% hennepvezel, vermengd met stro en sisal. Ford demonstreerde de sterkte van hennepcomposiet door de auto met een honkbalknuppel te bewerken. Geen deuk in te slaan.

Een jaar na het ontstaan van Fords prototype werden boeren vanaf 1942 aangespoord hennep te gaan verbouwen voor de oorlogsinspanningen, in een film genaamd Hemp For Victory (Hennep voor de overwinning), die in zijn geheel is te zien in onze musea. Na de oorlog werd hennep weer verboden en de demonisering van cannabis onder de naam ‘marihuana’ zorgde ervoor dat, precies op het moment dat de ontwikkeling van plastic op gang kwam, onderzoek naar de mogelijkheden van hennepplastic stil kwam te liggen.

Hennepplastic in de 21ste eeuw

Er zijn tegenwoordig nog niet zo veel hennepplastic producten te vinden in de winkels, omdat het telen van industriële hennep in het grootste deel van de wereld verboden is. Maar er zijn bedrijven die toch met succes cd- en dvd-hoesjes, scooters, consumentenelektronica, design-stoelen en zelfs muziekinstrumenten van hennepplastic verkopen. Het Hash Marihuana & Hemp Museum toont een selectie producten, van een didgeridoo tot een metro-stoeltje. Een van de topstukken van de collectie is een elektrische gitaar waarvan de body geheel is gemaakt van hennepplastic.

Een van de opmerkelijkste toepassingen van hennepplastic is dat de deurpanelen en hoedenplanken van bepaalde series van BMW, Mercedes-Benz en Bugatti van hennepvezel zijn gemaakt. En zo worden Fords dromen alsnog verwezenlijkt.

Bezoek het museum

Sluit je aan bij de 2.000.000 bezoekers die je voorgingen.

Zie echte planten groeien in onze cannabistuin in Amsterdam.

Koop je ticket Plan je bezoek