Plàstic a base de cànem

Forta i ecològica.

El plàstic de cànem és el material del futur.

Bioplàstics

Una alternativa biodegradable

Un cop que s’han tret les fibres de les tiges del cànem, el que queda és el 77% cel·lulosa: els elements constitutius dels arbres i de les plantes i una font de plàstic biodegradable. El cànem creix prolíficament, pel que és un conreu extremadament eficient per a aquests plàstics sostenibles que es denominen bioplàstics. Són lleugers, biodegradables i poden reemplaçar molts plàstics petroquímics (plàstics derivats del petroli).

Reduint l’efecte hivernacle

Els plàstics de cànem i altres productes de cànem poden reduir l’efecte hivernacle al retenir el carboni. A mesura que creix, el cànem absorbeix de l’atmosfera el diòxid de carboni (CO2), que és l’element bàsic de totes les plantes i tots els animals, converteix aquest contaminant en oxigen i l’allibera a continuació. Quan s’empra el cànem per a materials que són sostenibles i que duren molt de temps, el CO2 es queda retingut al material, evitant que s’alliberi a l’atmosfera. Aquest és un mètode per combatre l’escalfament global, mentre que la producció de plàstics petroquímics, d’altra banda, genera altes emissions de CO2 i subproductes tòxics.

Cotxe fet de cànem de Henry Ford

El plàstic de cànem no és res de nou. El cànem era indispensable per als primers plàstics gràcies al seu contingut alt de cel·lulosa. El famós fabricant d’automòbils Henry Ford defensava la planta:

Per què utilitzar els boscos que van trigar segles en créixer i les mines que van requerir molt de temps per muntar, si podem obtenir l’equivalent dels productes dels boscos i de les mines en el creixement anual dels camps de cànem?

L’any 1941 el Sr. Ford va produir un prototip que va demostrar el gran potencial del cànem utilitzat en combinació amb tecnologia innovadora. La carrosseria del cotxe es va fer a partir d’un compost de plàstic que consistia en un 70% de fibres de cànem barrejat amb palla i sisal. El Sr. Ford va demostrar la força del compost de cànem al colpejar el cotxe amb un bastó sense causar-li cap abonyegadura a la carrosseria.

Des de l’any 1942, un any després de elaborar el prototip de Ford, es va encoratjar als agricultors a cultivar cànem per a la guerra a una pel·lícula anomenada com “Hemp for Victory” (El cànem per a la victòria),  que es pot veure íntegrament al nostre museu. Després de la guerra, es va prohibir el cànem de nou, i la blasfèmia del cànnabis sota el nom de “marihuana” va aturar la investigació del seu potencial com a component base just quan la indústria dels plàstics va començar a enlairar-se.

Plàstic de cànem al segle XXI

Actualment, la quantitat de productes fets de plàstic de cànem disponibles al mercat és una mica limitada, principalment a causa de les restriccions al cultiu del cànem a la major part del món.  Tot i així, hi ha empreses que comercialitzen amb èxit fundes de CD i DVD, motos, electrònica de consum, cadires de disseny i fins i tot instruments musicals fets de plàstic de cànem. El Hash Marihuana & Hemp Museum exhibeix una selecció de productes fets de plàstic de cànem, des d’un didjeridú a una cadira d’un tren subterrani. Un dels destacats de la col·lecció és una guitarra amb el cos fet íntegrament de plàstic de cànem.

Un dels usos més impressionants del plàstic de cànem són els panells de les portes i la safata del maleter de determinades sèries de cotxes de BMW, Mercedes-Benz i Bugatti, fets de les fibres de cànem. Els somnis del Sr. Ford es fan realitat després de tot!

Visita el museu

Uneix-te als 2.000.000 persones que ja ens han visitat.

Mira créixer plantes de cànnabis en el nostre jardí expositiu a Amsterdam.

Compra el teu tiquet Planeja la teva visita