El cànem i la moda en l'antic Japó

Un nou habitant de l’Orient Llunyà ha arribat recentment al museu a Barcelona: un ninot samurai japonès que data de principis del segle XIX, vestit amb un abillament fet de - ho has endevinat - cànem.

Els samurais

En l'antic Japó feudal, la vida d'un samurai - literalment "El que serveix" - girava entorn de la protecció dels senyors pertanyents a la classe social més alta. Els samurais també eren membres de l'elit i s'adherien a un estricte codi d'honor, rebien educació i també eren veritables creadors de tendències. Per exemple, a més d'en l'art de la guerra, s'instruïen en belles arts i van ser responsables de popularitzar l'arranjament floral o Ikebana.

El cànem i la moda

En el mateix període, el cànem es va conrear activament al Japó. Els daimyo, o senyors de la guerra, van promoure el cultiu entre els seus vassalls, ja que podien vendre la planta a un alt preu a la ciutat, on la fibra del cànem s'utilitzava principalment per produir roba. El cànem era un producte de luxe i l'ús de la roba feta de les seves fibres estava reservat a les classes socials més altes. No sorprèn, per tant, que aquest samurai amb impressionants espatlles estigui molt orgullós de com vesteix.

Un excel·lent impermeable

Aquesta vestimenta es diu kamishimo i era un article de moda durant període Edo (segle XIX). Consisteix en un abric llarg amb pantalons amples que el samurai feia servir quan viatjava, o quan feia mal temps, sobre la seva roba de seda i el seu equip de guerrer. A més d'exhibir el seu status, la capa també funcionava com un excel·lent impermeable. Per fer el cànem impermeable els sastres japonesos van idear un sistema enginyós: la tela es banyava en suc de caquis japonesos.

Enverinament per plom

El nostre ninot samurai sembla concentrat i assumint una actitud meditativa anomenada mokuso. Està preparant-se mentalment per a una intensa sessió d'entrenament en arts marcials japoneses.

La cara i les mans estan acabades amb gofun, un material fet de petxines d'ostres finament mòltes, que va ser especialment desenvolupat per fer les cares de les nines tradicionals. El seu cutis pàl·lid és una reminiscència de les blanques cares empolsades de moda entre les dones japoneses. Per cert, no era un hàbit molt saludable: l'ús freqüent d'aquest maquillatge causava enverinament per plom i deformacions en els fills dels samurais. Aquest fenomen bé podria haver contribuït significativament a la caiguda dels samurais al segle XIX.

Ninot samurai japonès a la nostra col·lecció

En qualsevol cas, el nostre ninot és un record d'un període gloriós pels samurais. Potser va poder ser partícip d'una de les moltes cerimònies japoneses, o tal vegada va ser una prestigiosa incorporació a la sala d'estar d'una família adinerada, abans de viatjar a Europa com a record, on ara ha establert la seva residència en el no menys prestigiós Carrer Ample de Barcelona.

On display here:

Cànem industrial, o simplement cànem, són els noms més comunament donats a les soques de cànnabis productores de fibra que contenen menys d’un 0,3% de THC i que no tenen cap efecte psicoactiu quan [es fumen o] s’ingereixen, tot i que són la mateixa planta:  Cannabis Sativa L.

Moltes de les vitrines dels nostres museus estan dedicades a l’aspecte cultural del consum del cànnabis. Les pipes i els instruments de fumar de tot el món mostren les diverses maneres com les diferents cultures han fet ús de la marihuana i de l’haixix.